14 de febrer de 2023
Un canvi en els hàbits de compra a l’hora d’omplir el cistell suposa un salt qualitatiu enorme per a la salut del planeta i per combatre l’emergència climàtica. A Barcelona, de fet, cada vegada són més les persones que en prenen consciència. Segons l’enquesta Òmnibus de l’any passat, 1 de cada 2 veïns i veïnes que van incrementar els seus hàbits de consum responsable durant el 2022 ho van fer principalment per raons mediambientals i socials.
En aquest context neix la campanya “Conscients del que mengem, canviarem el món”, que té com a objectiu empoderar a la ciutadania per prendre decisions conscients i responsables a l’hora de comprar menjar. La campanya demana a les persones que s’atreveixin a preguntar sempre que van a la compra sobre la procedència dels productes, com s’han produït o, fins i tot, si són de temporada, fomentant així, el consum d’aliments ecològics i de proximitat.
Recordem que comprar productes de proximitat implica evitar la contaminació del transport a llarga distància, i que consumir productes ecològics redueix l’erosió del sòl, els gasos d’efecte hivernacle i ajuda a conservar la nostra biodiversitat. A més, comprant ecològic i de proximitat, es disminueix el consum de productes químics i pesticides que poden ser nocius per a la salut.
Desplegament de la campanya
La campanya s’allargarà fins a finals del mes de març i es desplegarà per tota la ciutat.
Uns dels grans protagonistes seran els comerços verds dels Mercats Municipals de Barcelona, que, durant el darrer tram de la campanya, regalaran carmanyoles i bosses reutilitzables per compres superiors a 10€. A més, la iniciativa també comptarà amb material informatiu exclusiu per a centres de primària i secundària, una oportunitat per incidir en l’educació alimentària de les properes generacions.
A Barcelona hi ha més de 600 establiments adherits al programa Comerç Verd, el més potent i arrelat que té la ciutat per fomentar la compra del producte ecològic i de proximitat.
Aquest programa té per objectiu fomentar i visualitzar els productes locals, de pagès,
de llotja i ecològics en els mercats municipals. Després de la prova pilot a 6 mercats el juny de 2021, es va ampliar als 38 mercats alimentaris de la ciutat el setembre 2021, moment en què s’hi van adherir 594 comerços, representant un 54% dels comerços alimentaris totals.
La Barcelona de 2030
Aquesta campanya de sensibilització s’emmarca en l’Estratègia d’Alimentació Saludable i Sostenible Barcelona 2030 (EASSB2030), el full de ruta a seguir durant els propers 8 anys en matèria de polítiques alimentàries a la ciutat, que es va presentar el passat mes de novembre.
En aquesta estratègia, l’Ajuntament es compromet a impulsar projectes i accions per transformar el sistema alimentari de la ciutat de manera que es dinamitzin les economies locals sostenibles, es combatin les desigualtats i es cuidi la nostra salut i la del planeta, sense posar en perill les generacions futures.